Dolar 35,2742
Euro 36,7039
Altın 2.968,48
BİST 9.672,75
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 11°C
Hafif Yağmurlu
İstanbul
11°C
Hafif Yağmurlu
Per 8°C
Cum 9°C
Cts 9°C
Paz 10°C

Bize Ne Anlatmak İstiyor? Peter Paul Rubens’in ‘Savaşın Sonuçları’ Tablosunu Adım Adım İnceliyoruz

Sanat tarihine şöyle bir baktığımızda neredeyse her heykel ve tablo bizlere bir şeyler anlatmak için oluşturulmuş gibi duruyor. Bunlardan biri de …

Bize Ne Anlatmak İstiyor? Peter Paul Rubens’in ‘Savaşın Sonuçları’ Tablosunu Adım Adım İnceliyoruz
6 Mart 2022 19:30

Sanat tarihine şöyle bir baktığımızda neredeyse her heykel ve tablo bizlere bir şeyler anlatmak için oluşturulmuş gibi duruyor. Bunlardan biri de Rubens’in ‘Savaşın Sonuçları’ adlı eseri. Peki, Rubens bu eserinde ne anlatmak istemiş olabilir?

Rubens ‘Savaşın Sonuçları’ adlı tablosuyla aslında 1618 yılında Avrupa’yı uzun süre meşgul eden Katolikler ve Protestanlar arasındaki savaşa mitolojik bir sahne üzerinden değiniyor.

Bu savaş yalnızca hayatta değil, sanatta da yaşanıyordu. 

‘Savaşın Sonuçları’ adlı tablosunda Rubens, kompozisyonun tam ortasına Savaş Tanrısı Mars ve Güzellik Tanrıçası Venüs’ü konumlandırıyor.

Resme bakar bakmaz fark edilen bu iki figür, yaşadıkları aşk ile sembolik bazı mesajlar taşıyor.

Venüs ve Mars sanatçıların eserlerinde genellikle yatakta tasvir edilirler. Mars bu eserlerde bitkin görünürken, Venüs son derece dinç görünür. Bu da aşkın savaştan üstün geldiğine bir işarettir.

Rubens tablosunda Mars ve Venüs’ün yanı sıra öfkeyi sembolize eden Alekto’ya da yer verir.

Tabloda Alekto, Mars’ın kolunu çekerken, Venüs Mars’ın pelerinini çekerek onu bir nevi Alekto’dan uzaklaştırmaya çalışıyor.

Aslında Venüs burada çok sevgili aşkı Mars’ı savaşa gitmesin diye uyarmaya çalışıyor.

Mars hüzünlü gözlerle sevgilisi Venüs’e baksa da kılıcı masum insanları hedef almaya devam ediyor.

Rubens’in tablosunun genelinde savaşın getirmiş olduğu karmaşa, hareketlilik ve karanlık figürlerin yüzlerindeki teatral hava ile yansıtılıyor.

Venüs’ün arkasında yer alan figürlerin ayaklarının dibindeki oklar, hedefsizliği temsil ediyor.

Resimde Avrupa figürünü de gösteren Rubens, bu figürün yakardığını anlatmaya çalışıyor.

İlk bakıldığında bu tablonun savaşın kötü bir şey olduğunu anlattığı düşünülebilir, fakat Rubens burada savaşın yalnızca kötülüğünü değil, hayatlarımızdaki yıkıcılığını da her anlamda tasvir ediyor. Alekto’nun arkasındaki figürlerle anlık oluşan bir öfkenin neleri arkada bıraktığı çok güzel bir şekilde yansıtılıyor.

Mimari bir figürün yere düşüp kırılması durumu yüzlerce yıllık kültürün yok olduğuna dikkat çekerken, savaş tanrısının ayakları altındaki çizim ve kitaplar, edebiyat ve sanatın savaşla beraber yok olduğunu gösteriyor.

Rubens bu kaos dolu tabloda tek umut kaynağı olarak Venüs’ü gösteriyor.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.